Logo sininen

10.2.2023

Putkityöt jatkuvat Koroistentiellä lippakioskin läheisyydessä. Nauvontielle rakentuva meluseinä ehostuu entisestään, kun laudoitamme sen ulkoseinää nyt myös Nauvontien puolella.

Aloitimme samalla kadulla vesihuollon rakentamiseen liittyvän paalulaatan raudoittamisen. Betonilaatta valetaan putkien alle tueksi pehmeää maapohjaa vasten.

Työn äänet jatkuvat edelleen. Maanantaina 20.2. alkavalla viikolla pääsemme iskemään maahan betonipaaluja, joiden päälle rakennamme hieman isomman laatan Nauvontielle. Paalulaattaa tarvitaan pehmeän maapohjan vuoksi, jotta katu pysyy jatkossakin notkahtamatta varikolle kulkevien ratikoiden alla.


3D-mittalaitteet nopeuttavat ja tarkentavat kaivamista

Työmaallamme työkoneiden kuljettajilla on käytössään 3D-koneohjauslaitteet, jotka sujuvoittavat ja tehostavat maanrakentamista. Mittalaite mahdollistaa tarkan työsuunnitelman tekemisen etäältä.  

Aamulla kaivinkoneenkuljettaja Jari Suni kiipeää portaat kaivinkoneen hyttiin ja käynnistää tablettia muistuttavan koneohjauslaitteen. Päivän työsuunnitelmat näkyvät koneohjausjärjestelmän näyttöruudulla kolmiulotteisina.  

”Mittaaja asentaa etänä suunnitelmat, joiden mukaan työskentelen. Tämä nopeuttaa ja helpottaa työtäni huomattavasti, sillä enää ei kenenkään tarvitse tulla asettamaan esimerkiksi erillisiä mittauskeppejä maahan”, Jari kertoo.

3D-koneohjauslaite mahdollistaa myös huolellisemman lopputuloksen työlle, sillä kaivantoja ei tarkkojen suunnitelmien ansiosta tule tehtyä liikaa. Myös materiaali- ja kuljetuskustannukset pienenevät, kun turhaa työtä ei tehdä.  

Koneohjaus vähentää työvaiheita myös kaivamisen jälkeen, sillä 3D-koneohjauksella tehty kaivuu voidaan dokumentoida välittömästi työvaiheen valmistuttua, ennen kaivannon täyttämistä. Kaivamisen jälkeen ei tarvitse siis tehdä erillistä mittausta.

Koneet ovat kiehtoneet aina

Jari Suni on koulutukseltaan maarakennuskoneenkuljettaja. VM Suomalaisella Jari on työskennellyt keväästä 2019 lähtien.  

”Olen pienestä pitäen ollut erityisen kiinnostunut kaikista rakennuskoneista, joten uravalinta kaivinkoneenkuljettajaksi oli helppo”, hän muistelee.  

Mäntsälässä asuva Jari ajaa Helsingin Ruskeasuolle joka aamu. Työpäivät ovat monipuolisia, sillä työmaalla tapahtuu koko ajan.   

” Aloitamme pian kaivamaan Nauvontiellä kaukolämpöuraa sekä leikkaamaan paalutusta raitiovaunukiskoja varten”, Jari kertoo. 


Ruskeasuon katutyöt

Ruskeasuon katutöissä rakennetaan uusi raideyhteys Ruskeasuon tulevalle raitiovaunu- ja bussivarikolle. Uusi raitiotie kulkee Mannerheimintieltä Koroistentien ja Nauvontien kautta. Samalla Mannerheimintien, Koroistentien ja Korppaanmäentien risteysalue uudistuu kokonaisuudessaan.

Samassa urakassa Korppaanmäentie peruskorjataan. Kadulle rakennetaan muusta liikenteestä eroteltu raitiovaunukaista. Lisäksi Korppaanmäentien ensimmäinen raitiovaunupysäkkipari siirtyy Mannerheimintielle.