Logo sininen

24.2.2023

Kaistajärjestelyt muuttuvat Mannerheimintien ja Koroistentien risteyksessä viikoiksi 9 ja 10 eli muutos tehdään helmi-maaliskuun taitteessa.

Siirrämme ajoneuvoliikenteen Ruskeasuon Teboilin puoleiselle kaistalle. Työmaan kohdalla on käytössä yksi moottoriajoneuvoliikenteen ajokaista, jossa on väistämisvelvollisuus.

Jalankulku ja pyöräily työmaan ohi ovat työn ajan kiellettyjä.

Ohjaamme jalankulkijat kiertoreitille, joka kulkee oheisen kartan mukaisesti Koroistentieltä Mannerheimintielle puiston halki.

Liikennejärjestelyt ovat voimassa toistaiseksi. Nopeusrajoitus työmaa-alueella on 30 kilometriä tunnissa.


Katso videolta miten työt etenevät


Tiedätkö mikä on paalulaatta?

Paalulaatta on teräsbetonista valettu laattarakenne, jota tukevat jopa peruskallioon asti ulottuvat paalut. Laattoja käytetään maan vahvistamiseksi paikoissa, joissa rakennetaan upottavalle maaperälle – kuten Ruskeasuolla.

Työ alkaa teräspaalujen tai teräsbetonipaalujen lyömisellä riittävään syvyyteen. Paalutuksen jälkeen vuorossa ovat laatan raudoitus ja betonivalu.

Nauvontielle kaksi paalulaattaa

Juuri nyt rakennamme paalulaattoja Nauvontien kaivantoon. Ne tukevat vesi- ja viemäriputkia sekä ratikkakiskoja notkahtamasta tai uppoamasta syvemmälle maahan. Työ jatkuu huhtikuulle.

Tarvitsemme kaksi eri levyistä paalulaattaa, joista ratikkakiskoja tukevan laatan leveys on 6,4 metriä ja pituus 100 metriä. Vesi- ja viemäriputkia tukevan laatan leveys on puolestaan 2,5 metriä ja pituus 40 metriä. Laattoja tukee noin 150 paalua, joiden pituudet vaihtelevat 2–7 metrin välillä.

Tukea tarvitaan, sillä putkien on tarkoitus palvella kaupunkilaisia seuraavat puoli vuosisataa. Nauvontiellä pehmeän maaperän lisäksi putkia koettelee kadulla pian kulkevan ratikan tärinä.  

Kuva havainnollistaa, miltä paalulaatta näyttäisi, jos sen näkisi maan alta.


Hyvin johdetulla työmaalla urakka sujuu joutuisasti

Työmaainsinööri Joonas Kainulainen toimii Ruskeasuon katutöiden aputyönjohtajana, vastaavan työnjohtajan Aleksi Aaltosen oikeana kätenä.

Työmaallamme Ruskeasuon katutöissä työskentelee 14 ammattilaisen tiimi. Työmaan dokumenteista vastaa työmaan aputyönjohtaja, työmaainsinööri Joonas Kainulainen. Infrapuolen rakennusmestariksi valmistunut Joonas on aloittanut VM Suomalaisella vuonna 2021.

”Tällä hetkellä työskentelen kahden projektin parissa, joten työviikkoni kuluvat näiden kahden työmaan välillä”, Joonas kertoo.

Työmaainsinöörin työ on monipuolista. Joonaksen työpäivät koostuvat sekä paperitöistä toimistolla että töistä maastossa.

”Pidän työstäni, sillä mikään työpäivä ei ole samanlainen! Aputyönjohtajana seuraan työnjohdon suunnitelmien toteutumista, täytän työmaan päiväkirjoja sekä seuran työturvallisuuden toteutumista”, hän kuvailee.

Helsingistä kotoisin olevalle Joonakselle moni työmaa on entuudestaan tuttu. “Helsinkiläisenä tunnen paikat entuudestaan, mikä helpottaa urakkaan perehtymistä.”


HSL tiedottaa bussipysäkkien siirrot

Olemme saaneet alueen asukkailta tiedusteluja bussipysäkkien siirroista muun muassa Mannerheimintien ja Koroistentien pysäkkeihin liittyen. Pysäkkien siirroista tiedottaminen on Helsingin seudun liikenteen vastuulla. Tiedotteet löytyvät HSL:n verkkosivuilta.


Ruskeasuon katutyöt

Ruskeasuon katutöissä rakennetaan uusi raideyhteys Ruskeasuon tulevalle raitiovaunu- ja bussivarikolle. Uusi raitiotie kulkee Mannerheimintieltä Koroistentien ja Nauvontien kautta. Samalla Mannerheimintien, Koroistentien ja Korppaanmäentien risteysalue uudistuu kokonaisuudessaan.

Samassa urakassa Korppaanmäentie peruskorjataan. Kadulle rakennetaan muusta liikenteestä eroteltu raitiovaunukaista. Lisäksi Korppaanmäentien ensimmäinen raitiovaunupysäkkipari siirtyy Mannerheimintielle.